TIPS BAIKI PERABOT KAYU | MOVERS AMPANG | MOVERS PUCHONG

TIPS BAIKI PERABOT KAYU SENDIRI

Baiki perabot kayu sendiri selalunya memerlukan anda untuk memulakan dengan perabot yang sudah usang. Terdapat banyak jenis perabot kayu dan aksesori jadi setiap jenis pembaikan juga akan berbeza-beza. Semua perabot kayu mempunyai satu kesamaan: sendi. Oleh itu, di situlah kita akan mulakan. Berikut adalah beberapa cara untuk baiki perabot kayu yang rosak, tanpa perlu menghaluskannya sepenuhnya atau mengubah semula keseluruhan permukaan barang.

Gel-Stain

Sekiranya anda mempunyai torehan atau calar yang pada bahagian permukaan kayu mentah, anda boleh menggunakan gel-stain. Anda boleh memadankannya dengan warna gel-stain yang ada. Ingatlah untuk menyikatnya dengan bijirin kayu, jika melawan bijiran agar kelihatan licin, malah kelihatan tidak menonjol.


Gunakan Wood Filler dan touch up Cat/stain

Sekiranya terdapat lubang yang besar yang digali dari bahagian perabot anda atau kerosakan memerlukan lebih daripada sekadar sentuhan warna, anda boleh menggunakan pengisi kayu. Isi lubang dengan Wood Filler. Setelah Wood Filler dilicinkan dan dibentuk agar sesuai dengan potongan kayu itu, anda boleh mengolesnya sedikit, kemudian stain atau mengecatnya semula agar sesuai dengan bahagian lain.


 Denatured Alcohol

Alkohol yang didenaturasi bagus untuk menghilangkan stain dan tanda pada perabot, berhati-hatilah, kerana alkohol yang didenaturasi akan menghilangkan sejumlah kecil cat berasaskan air.


Stain Marker / Pen

Sekiranya anda hanya memerlukan sedikit sentuhan warna untuk menutup kayu mentah yang terdedah, penanda Stain Marker atau pen harus dilakukan secara teka-teki. Cari padanan warna terdekat. Ingatlah untuk menghapus Stain Marker yang menutup dengan kemas dan kemudian mungkin menggunakan sedikit lilin perabot di atas dan penyangga, agar sesuai dengan kilauan.


Wax Perabot

Sekiranya warna atau stain marker pada kepingan pada kayu baik-baik saja, ada lekukan pada kemasan yang jelas, anda juga boleh mengoleskan wax perabot pada potongan itu dan menyisipkannya, sehingga selesai. Sapukan hanya pada lapisan yang wax nipis ke permukaan dan gunakan kain kering untuk mengelapnya dengan sekata. Kemudian, tunggu beberapa hari sehingga wax menyiapkan dan kemudian gosokkannya dengan baik untuk kilauan yang sempurna.



No comments:

Post a Comment