PENGGUNAAN BUBBLE WRAP | MOVERS AND PACKERS AMPANG | PINDAH RUMAH KUALA LUMPUR |

PENGGUNAAN BUBBLE WRAP

Satu bahan pembungkusan yang sering digunakan di mana-mana adalah bubble wrap (bungkus gelembung). Semua bubble wrap tidak dicipta sama, jadi hari ini, kita akan bercerita tentang penggunaan bubble wrap ketika membungkus barang yang rapuh untuk pindah. Penggunakan bubble wrap dengan betul akan menjadikan ianya lebih berkesan apabila membungkus barangan isi rumah.

Syarikat Movers berkemungkinan tidak akan mengemas barang melainkan anda menyewa mereka secara khusus untuk berbuat demikian. Sama ada anda menyewa Packers untuk membantu anda dengan selamat mengemas apa yang anda milik, kami masih mahu barangan tiba dalam kondisi yang baik!



KEKUATAN DAN JENIS PLASTIK ADALAH BERBEZA 

Seperti mana-mana budak kecil boleh memberitahu anda, bubble wrap boleh dibuat dari alat pengukur plastik yang berbeza. Sesetengah bungkus gelembung dibuat dari plastik tebal; ianya lebih sukar untuk di-'pop'! Terdapat juga bubble wrap 'gred makanan' (FDA), bubble wrap anti-statik, dan bubble wrap kawalan suhu. Bubble wrap boleh didapati dalam saiz 12 inch atau 24 inch gulung. Ini biasanya mempunyai perforasi setiap 12 inch.

PELEKAT ATAUKOHESIF? 

Sesetengah bubble wrap adalah pelekat, iaitu, ia melekat pada item yang dibungkus. Bubble wrap lain adalah kohesif; ianya melekat pada dirinya sendiri. Atau, anda boleh menggunakan sedikit pita pelekat, tetapi jangan lupa untuk lekat di setiap penjuru!

PEMBALUT

Berikut adalah beberapa tips untuk membungkus barangan dalam bubble wrap:

  • Bungkus item dengan bahagian gelembung pada arah item. Bahagian rata harus menghadap bertentangan item. Jika anda perasan, apabila anda membungkus sesuatu dengan cara ini, ia memberikan bantalan yang lebih tebal di sekeliling, yang merupakan tujuannya.
  • Balut barang-barang yang rapuh atau berharga dalam lebih daripada satu lapisan bubble wrap.
  • Bungkus barangan sepenuhnya. Jangan benarkan sudut, lengan, dan sebagainya untuk mencucuk keluar dan mengharap yang terbaik, dan ingat untuk memastikan semua sudut telah dibalut. Tiada siapa mahu lihat sesuatu item tergelincir keluar dari 'lengan' bubble wrap dan rosak.
  • Bungkus item dalam pelbagai saiz jika perlu untuk perlindungan tambahan supaya kotak tidak berbunyi bila digonyang. Barangan yang sudah dibungkus tetapi tetap berbunyi bila digonyang mempunyai risiko untuk rosak.

Bubble wrap yang berukuran besar lebih berkesan daripada kacang styrofoam, dan anda akan berterima kasih yang anda tidak menggunakannya.

BERHATI-HATI PADA HABA

Semua plastik, termasuk bubble wrap, boleh dipengaruhi oleh haba. Jangan merancang untuk menyimpan barang-barang yang dibungkus dalam bubble wrap untuk tempoh yang panjang dalam kawasan yang panas, kerana suhu boleh mencairkan bubble wrap dan ianya boleh meninggalkan serpihan plastik pada barang berharga anda. Walaupun plastik boleh disapu dengan kain lembap, jika ia sesuatu yang tidak dapat disapu bersih, seperti skrin tv, pertimbangkanlah membungkus objek dalam kertas pembungkusan sebelum membungkusnya dalam bubble wrap untuk menghalang 'kesan gelembung'.

Tak perlulah nak bungkus semua item menggunakan bubble wrap. Ianya paling berkesan apabila membungkus perkara yang mudah pecah seperti kristal, china, elektronik, dan barang yang rapuh. Di samping itu, menggunakan beberapa saiz bubble wrap yang diperlukan, membungkus dalam kertas Packing memberikannya lapisan akhir perlindungan pada nilai yang lebih baik. Walaupun sesetengah orang menggunakan bubble wrap untuk semua benda, ia tidak semestinya diperlukan. Gunakan penilaian anda yang sebaiknya!



No comments:

Post a Comment