FAKTA AIRCOND | MOVERS AMPANG | MOVERS UKAY SPRING

4 FAKTA AIRCOND 

Penggunaan aircond di Malaysia merupakan salah satu perkara yang diperlukan disebabkan oleh suhu yang panas. Secara tidak langsung aircond telah membantu menyejukkan rumah dan menjadikannya lebih selesa. Namun begitu terdapat beberapa perkara yang perlu anda ketahui tentang fakta aircond. Hal ini sangat penting untuk menjaga system aircond supaya tidak berlakunya kerosakan pada waktu anda memerlukannya.

1)      Bagaimana Aircond berfungsi


Aircond berfungsi untuk memindahkan haba dari dalam rumah ke luar rumah., dengan itu ia dapat memberi udara yang sejuk keseluruhan bilik dalam rumah anda. Aircond menggunakan bahan kimia yang bertukar daripada gas kepada cecair dan kemudian berubah menjadi gas semula. Penggunaan bahan kimia adalah untuk memindahkan haba dari udara di dalam kawasan yang tertutup ke luar. Aircond terbahagi kepada 3 bahagian utama iaitu kompresor, kondensor dan penguap. Kompresor dan kondensor kebanyakan terletak di luar rumah anda manakala penguap pula terletak di dalam kawasan.

2)      Menukar penapis udara


Penapis berfungsi untuk memindahkan unsur-unsur dari udara, menjaga debu dari luar rumah dan memberikan udara yang lebih bersih. Bagaimana cepatnya penapis udara udara kotor terletak kepada jenis penapis dan keadaan rumah itu sendiri. Semasa penapis udara melakukan kerjanya, ia akan membuat penapis lebih banyak unsur lain. Ia sebenarnya mengandungi kesan bagi membuat penapis lebih efisien tetapi juga meningkatkan rintangan dan mengurangkan aliran udara. Jika ini berlaku, penapis perlu ditukarkan. Berapa lama masa yang diambil bergantung kepada bagaimana kotoran udara dan sebesar mana penyaman udara. Sebuah penapis tidak cekap boleh merendahkan system kecekapan aircond dan anda perlu memastikan penapis itu bebas daripada serbuk kotor dengan membersihkan atau menukarnya setiap bulan.

3)      Mengelakkan menyelengaraan


Menjaga penyelenggaraan aircond dengan baik adalah merupakan salah satu perkara yang baik dan paling penting bagi memastikan saluran udara anda dibersihkan dan siperiksa untuk kebocoran. Aircond akan menjadi kurang efisien disebabkan oleh pegumpulan debu dan kotoran sepanjang tahun. Objektif penyelenggaraan aircond tahunan ialah dapat memastikan jangka masa penggunaan aircond per unit bertahan lebih lama. Kebocoran saluran akan menyebabkan udara menjadi tidak sejuk. Hal ini kerana kebocoran saluran boleh menyebabkan hilang 20 hingga 40 peratus daripada tenaga yang keluar walaupun penghawa dingin masih beroperasi, jika saluran lulus di luar ruang sejuk (ini termasuk attics, crawlspaces dan garaj). System udara bersih dapat membantu aircond anda bertahan lebih lama dan membuang bahan pencemar.


4)      Perkara yang perlu diketahui sebelum membeli aircond.


Kebiasaan selepas 13 tahun, aircond akan mengalami kerosakan secara kekal dan kos untuk membaikinya memerlukan kos yang mahal atau ia menjadi tidak efisien berbanding teknologi terkini. Oleh itu, disarankan agar anda membeli aircond yang baharu. Sebelum anda membeli aircond yang baharu, anda perlu pertimbangkan seperti dalam dan luar unit yang akan diletakkan. Anda perlu saiz yang betul kerana system aircond yang terlalu besar atau terlalu kecil akan membazirkan tenaga. Jangka hayat sesebuah aircond boleh bertahan kira-kira 12 tahun dan dengan menjaga atau servis dengan kerap, anda boleh menjangka beberapa isu pada masa yang sama dapat memastikan anda membeli system dengan jaminan. 



No comments:

Post a Comment