MEMASANG PERABOT SENDIRI | MOVERS AMPANG | MOVERS UKAY BISTARI

PERSEDIAAN YANG DIPERLUKAN SEBELUM MEMASANG PERABOT SENDIRI

Untuk memasang  perabot baru atau ingin memasang semula perabot lama di rumah baharu bukan sesuatu yang mudah tetapi tidak mustahil untuk melakukannya. disebabkan oleh, kos upah untuk memasang setiap perabot juga agak mahal, ramai yang mengambil keputusan untuk memasang perabot sendiri untuk menjimatkan wang.  Anda hanya perlu mengikuti beberapa cara yang betul untuk memudahkan anda membuat kerja semasa proces memasang perabot di rumah.

1)      Memastikan peralatan mencukupi

Sebelum mula memasang perabot di rumah, anda harus memastikan segala kelengkapan dan peralatan untuk memasang perabot mencukupi. Terdapat dua jenis alat yang digunakan memasang perabot iaitu pemasangan reka bentuk mudah dan pemasangan perabot reka bentuk kompleks.

Ø pemasangan reka bentuk mudah – perhimpunan reka bentuk yang ringkas biasa mengunakan peralatan seperti:

·         roulettes;
·         pemutar skru atau pemutar skru biasa;
·         tukul;
·         latihan untuk memasang perabot
·         kunci hex
·         satu set perengkuh (spanner) dengan saiz berbeza
Ø pemasangan perabot reka bentuk kompleks – untuk perhimpunan dan pemasangan perabot reka bentuk yang lebih rumit atau perabot yang luar biasa bentuk kompleks, alatan yang diperlukan seperti:

·         jigsaw;
·         perforator
·         peranti untuk menentukan wayar elektrik;
·         puncher perabot:
·         tahap pembinaan
·         pelbagai jenis latihan
·         bor dengan muncung untuk kerja pada kaca dan seramik;
·         stapler perabot

2)      Memastikan peralatan dapat berfungsi dengan baik

Sebelum memulakan pemasangan perabot, amatlah penting untuk memastikan peralatan  yang hendak digunakan dapat berfungsi dengan baik untuk mengelakkan daripada berlakunya perkara yang tidak diingini seperti kerosakan pada perabot dan berlaku kecederaan pada diri-sendiri.


3)      Sediakan ruang  

Anda perlu tentukan ruang yang sesuai sebelum memasang perabot. Anda perlukan ruang yang banyak dan seboleh-bolehnya anda keluarkan barang atau apa-apa sahaja yang mungkin akan mengganggu supaya barang tersebut tidak akan rosak disebabkan pelanggaran dengan kepingan perabot yang besar. Tutup lantai dengan kain atau kadbod dari pembungkusan perabot. Ini adalah perlu untuk tidak merosakkan lantai dan bahagian-bahagian produk. Apabila anda memasang perabot dinding, butir-butir kes almari, laci dada dan lain-lain yang dimasukkan ke dalam kit mestilah digabungkan dalam kedudukan terlentang.


4)      Mengikut panduan yang telah disediakan

Sebelum memulakan kerja pemasangan perabot  anda perlulah terlebih dahulu untuk mencari arahan perhimpunan. Jangan buang kotak sehingga perabot dipasang sepenuhnya. Cari semua elemen yang disenaraikan di dalam manual, meletakkannya dalam susunan di mana proses itu akan dijalankan. Selalunya setiap butiran mempunyai nombor atau simbol. Semua bahagian kecil (kelengkapan, pengikat, skru, dan lain-lain) dimasukkan ke dalam kotak yang berasingan, supaya tidak kehilangan dan melangkah pada mereka.


Untuk mengelakkan kekeliruan dan kesilapan, anda perlu melihat setiap lampiran kerana setiap lampiran mempunyai persamaan sendiri dan lubang khas di bahagian perabot. Jika perabot memerlukan beberapa set contohnya ruang tamu dan dapur, maka setiap bahagian harus dibongkar dan dipasang secara berasingan. Jika tidak, terdapat banyak kekeliruan. Profesional mengesyorkan pemasangan pertama bahagian bawah alat dengar, dan kemudian hanya bergerak ke bahagian atas.



Anda juga boleh mendapatkan perkhidmatan dari AM PRO MOVERS TRANSPORTATION    untuk kerja-kerja pemasangan perabot.  Anda boleh menghubungi seperti yang di bawah:-



Instagram:

Facebook:

Website:


"BENEFICIAL, PREFERRED, TRUSTED"

No comments:

Post a Comment