SEBAB PETI SEJUK TIDAK MEMBEKU | MOVERS AMPANG | MOVERS KERAMAT

8 SEBAB PETI SEJUK TIDAK MEMBEKU

Salah satu benda yang wajib ada di setiap rumah adalah peti sejuk. Namun begitu, jika anda tidak menjaga peti ais dengan baik, anda mungkin akan menghadapi masalah seperti peti sejuk tidak membeku. Malah ia juga tidak cukup sejuk. Ketulan ais lambat keluar dan berukuran separuh. Ia juga separuh cair ketika anda mengeluarkannya dari penyejuk beku. Dengan masalah ini, kedengarannya peti sejuk tidak membeku dengan sekerap yang sepatutnya. Oleh itu, berikut adalah beberapa sebab yang paling biasa bahawa peti sejuk anda tidak membeku, dan bagaimana membetulkan masalah pembekuan tersebut.



1)      Temperature setting ( penetapan suhu)
Anda perlu memastikan penetapan suhu anda dibahagian sejuk beku adalah betul. Pastikan julat suhu diruang peti sejuk di bawah 4°C untuk ruang pendingin peti sejuk (chiller) dan -18°C hingga 0°C bagi ruang sejuk beku (freezer).  Suhu yang lebih tinggi akan merosakkan makanan yang didinginkan dan suhu yang lebih rendah akan menyebabkan masalah pembekuan.

2)      Evaporator fan ( kipas penyejat )
Motor kipas penyejat menarik udara ke atas gegelung penyejat. Penyejat berfungsi untuk menyerap haba panas daripada makanan dan minuman yang disimpan di dalam peti sejuk. Sekiranya motor kipas penyejat tidak berfungsi, penyejuk beku tidak akan menyejukkannya. Periksa kipas penyejat untuk memastikan ia berfungsi, (jika tidak mahu diganti) kemudian pembeku anda akan berfungsi semula.

3)      Compressor
Salah satu perkara pertama yang harus anda perhatikan apabila menyedari makanan beku anda tidak begitu beku adalah compressor. Boleh dikatakan compressor ibarat jantung kepada sebuah system penyejutan. compressor berfungsi sebagai pengepam dan pemampat bahan pendinginan atau refrigerant ke seluruh kitaran mekanikal system penyejutan.  Sekiranya ia masih berfungsi. Jika tidak, cuba cabut unit penyejuk beku anda dan pasangkan kembali.

4)      Frost buildup
Sekiranya anda membuka peti sejuk beku anda dan melihat beku di sisi petak, mungkin juga akan ada ais yang membeku gegelung. Dan apabila gegelung anda tersumbat dengan ais, udara tidak dapat beredar. Untuk membuat ia berfungsi semula, anda mungkin perlu mencairkan unit anda secara manual, yang melibatkan mengeluarkan segalanya dari peti sejuk anda untuk sementara waktu. Ini boleh menjadi rumit, tetapi dapat menyelamatkan anda dari membeli peti sejuk baru. Sekiranya anda mempunyai penyejuk beku automatik dan proses ini mengembalikannya ke suhu biasa, masalah anda mungkin adalah kebocoran saluran pendingin, atau kerosakan termostat atau pemasa pencairan. Untuk masalah ini, anda mungkin perlu mengganti pada beberapa bahagian, dan hubungi profesional untuk mencari punca masalahnya.

5)      Air not circulating

Agar peti sejuk, dapat menyejuk dengan betul, udara dapat beredar dengan baik. Sekiranya anda telah memeriksa bahawa peti sejuk berfungsi tetapi tidak cukup sejuk, pastikan tidak ada yang menghalang Evaporator fan. Sekiranya anda mempunyai makanan yang terlalu dekat dengan fan, udara tidak dapat beredar melalui petak, bermakna makanan anda tidak akan cukup sejuk. 

6)      Peti sejuk terlampau penuh
Mempunyai terlalu banyak barang di dalam peti sejuk anda juga akan mengelakkan udara daripada beredar. Untuk membetulkannya, kami mencadangkan memasak atau menyingkirkan beberapa makanan sejuk beku anda, dan mengatur semula penyejuk beku anda supaya udara dapat beredar dengan lebih berkesan.

7)      Dirty coils
Bukan sahaja gegelung anda tersedak dengan fros, ia juga dapat mengumpulkan kotoran dan debu dari masa ke masa, menyekat aliran udara dan memanaskan beku anda terlalu banyak. Untuk memperbaikinya, matikan peti sejuk anda, tarik dari dinding, dan cari gegelung di belakang unit. Vakum dengan berus lembut untuk menghilangkan habuk, kotoran dan penumpukan suram yang lain

8)      Broken seals
Sekiranya anda mempunyai peti sejuk beku lebih dari beberapa tahun, masalahnya mungkin ialah penutup di sekitar pintu peti sejuk. Seiring waktu, meterai boleh haus dan retak, membiarkan udara sejuk keluar dan udara hangat masuk. Untuk memeriksa ini, tutup pintu sejuk beku dan menggunakan tangan anda untuk merasa udara sejuk di sekitar tepi pintu. Sekiranya seals berfungsi dengan baik, anda tidak akan merasakan udara sejuk keluar. Sekiranya anda melakukannya, anda harus segera mengganti semua seals supaya tidak benarkan udara sejuk keluar dengan lebih baik.



Untuk anda yang ingin mendapatkan perkhidmatan dari AM PRO MOVERS TRANSPORTATION. Anda boleh menghubungi seperti yang di bawah:-



"BENEFICIAL, PREFERRED, TRUSTED"

No comments:

Post a Comment