CHECKLIST PINDAH RUMAH | MOVERS AMPANG | MOVERS KAJANG

CHEKLIST PINDAH RUMAH

Pindah rumah boleh menjadi tugas yang agak menakutkan terutama jika anda mempunyai masa yang terhad untuk berpindah. Dengan andaian anda berasa disituasi dimana anda tepaksa berpindah dalam masa seminggu disebabkan oleh pertukaran tempat kerja. Hal ini mungkin akan merumitkan hidup anda untuk berpindah rumah. Untuk mengurangkan tekanan dan memastikan anda supaya tidak melupakan apa-apa, ikuti panduan langkah demi langkah daripada kami. Senarai semak ini akan membantu anda dalam proses sebelum, semasa dan selepas pindah rumah.

SEBELUM BERPINDAH

1. Periksa dengan pengurusan bangunan strata anda


Sekiranya anda sekarang tinggal atau pindah ke bangunan strata (kondominium, pangsapuri, flat), tanyakan kepada pihak pengurusan bangunan mengenai sebarang batasan. Beberapa jawatankuasa pengurusan melarang lori atau trak besar memasuki premis di luar waktu bekerja

2. Tentukan tarikh anda ingin berpindah


Walaupun berpindah pada hujung minggu akan menjimatkan hari cuti tahunan, tanyakan kepada syarikat movers sekiranya terdapat caj tambahan untuk tenaga kerja.

3. Memesan bekalan untuk berpindah


Sekiranya movers tidak menyediakan kotak, cari beberapa kotak. Anda memerlukan barang seperti pita pembungkus, label, penanda dan pembungkus gelembung untuk barang yang boleh pecah (atau menjimatkan wang dan persekitaran dengan menggunakan permaidani, tuala, cadar atau pakaian untuk melindungi barang yang mudah pecah). Bagasi dan beg besar boleh digunakan untuk mengemas pakaian. Am Pro Movers Transportation menawarkan pelbagai bahankeperluan untuk membungkus barang-barang rumah anda

4. Buang barang yang tidak diingini


Sekiranya anda tinggal lama di rumah anda sekarang, pembungkusan boleh menjadi tekanan kerana pengumpulan barang. Mulakan dengan membuang barang yang tidak diingini. Pakaian, kasut dan mainan boleh disumbangkan. Sekiranya anda mendapati proses ini terlalu berat atau memakan masa, pendekatan lain adalah mengemas barang yang anda mahu bawa dan meninggalkan segala yang lain, kemudian menyewa kontraktor sampah untuk membersihkan rumah setelah anda pergi.

5. Pisahkan barang berharga dan dokumen penting


Kemas barang berharga seperti barang kemas, jam tangan dan dokumen peribadi secara berasingan. Anda ingin membawanya bersama untuk mengurangkan risiko kehilangannya

6. Kemaskan beberapa barang keperluan rumah


Anda memerlukan barang-barang seperti tuala, peralatan tempat tidur, peralatan pembersih, pinggan mangkuk dan peralatan makan untuk beberapa hari pertama di rumah baru. Kemaskan label ini dengan label yang jelas agar mudah dikenali.

7. Labelkan semuanya


Nomborkan setiap kotak supaya anda dapat mengetahui berapa banyak yang anda ada. Labelkan setiap kotak dengan kandungannya untuk menjimatkan masa semasa membongkar. Anda juga boleh menandakan setiap kotak dengan ruangan yang dimilikinya supaya penggerak tahu di mana meletakkannya di rumah baru anda.

8. Hubungi syarikat utiliti


Susun untuk menutup atau menukar akaun utiliti anda seperti elektrik, talian telefon, jalur lebar dan pembetungan. Sebahagian daripada ini boleh dilakukan secara dalam talian. Sekiranya rumah baru anda belum tersambung ke rangkaian elektrik, buat permohonan dengan Tenaga Nasional Berhad (TNB). Prosesnya berbeza untuk rumah yang baru dibina dan rumah yang ada. Maklumat lebih lanjut di laman web TNB. Untuk perkhidmatan data dan telefon, periksa sama ada penyedia yang sama mempunyai liputan di kawasan baru anda. Sekiranya tidak, anda mesti melanggan pembekal lain.

9. Mengupah juruelektrik


Sekiranya anda merancang untuk mengambil barang elektrik seperti kipas angin, penghawa dingin atau lampu, anda memerlukan juruelektrik untuk membongkar dan memasangnya di rumah baru anda.

SEMASA HENDAK BERPINDAH

1. Mengawasi movers


Awasi movers semasa mereka mengangkat barang anda. Sekiranya anda telah menyediakan inventori, periksa setiap barang kerana barang tersebut dimasukkan ke dalam lori. Sebaik-baiknya, orang lain harus ditempatkan di rumah baru untuk mengawasi dan menunjukkan di mana perabot dan kotak harus diletakkan.

2. Lakukan pemeriksaan akhir


Setelah semuanya dipindahkan dari rumah anda sekarang, lakukan pemeriksaan terakhir di sekitar rumah agar anda tidak meninggalkan apa-apa. Matikan semua lampu dan tutup semua suis. Sekiranya anda merancang untuk membersihkan rumah, ini adalah masa yang tepat untuk melakukannya.

SELEPAS BERPINDAH

1. Periksa bahawa semua barang telah dipindahkan ke rumah baru


Buat pengiraan terakhir dari semua barang anda setelah mereka dipindahkan ke rumah baru. Sekali lagi, mempunyai senarai akan menjadikan ini lebih mudah.

2. Siapkan perabot besar


Sebilangan besar Movers akan menyediakan shrink wrap dan corrugated box untuk perabot anda tetapi yang pasti anda buatlah pengaturan terlebih dahulu. Penting untuk memutuskan terlebih dahulu di mana anda ingin meletakkan perabot, kerana Movers dapat segera memasangnya di bilik yang ditentukan.

3. Membongkar barang keperluan


Rancang ke depan dan dapatkan peralatan tempat tidur, tuala, pinggan mangkuk, peralatan makan dan pakaian anda. Buka beg ini dan susun bilik tidur dan dapur terlebih dahulu. Sekiranya anda mempunyai barang-barang yang anda keluarkan dari peti sejuk seperti sos atau makanan yang tidak mudah rosak, anda mesti segera meletakkannya semula. Sekiranya anda mempunyai masa - dan tenaga - anda boleh terus membongkar barang-barang lain



Untuk anda yang ingin mendapatkan perkhidmatan dari AM PRO MOVERS TRANSPORTATION.  Anda boleh menghubungi seperti yang di bawah:-

No comments:

Post a Comment