ANGKAT PERABOT BERAT GUNA TANGGA | MOVERS AMPANG | MOVERS SUNWAY

CARA MENGGANGKAT PERABOT BERAT MENGGUNAKAN TANGGA

Angkat perabot berat sememangnya bukan sesuatu yang mudah, tambahan lagi apabila anda terpaksa angkat perabot berat guna tangga. Jika anda menggunakan cara angkat perabot yang salah kemungkinan akan merosakkan perabot tersebut, pintu rumah anda, dan malah akan menyebabkan diri anda dari mengalami kecederaan semasa memindahkan perabot tersebut. Ikuti cara angkat perabot berat guna tangga dengan betul dan selamat untuk mengelakkan kejadian yang tidak diingini berlaku:


MENGAMBIL LANGKAH BERJAGA-JAGA

Langkah 1- Keluarkan serpihan perabot sebanyak mungkin sebelum memindahkannya ke tangga. Keluarkan perabot berat yang anda mahu naik tangga jika anda dapat melakukannya tanpa merosakkannya. Ini akan membantu meringankan beban dan membuat barang menjadi kurang canggung untuk dibawa. Contohnya, keluarkan laci dari perabot seperti meja rias dan meja sebelum memindahkannya ke tangga.

Langkah 2- Balut perabot besar, bungkus mengecil, atau bungkus gelembung. Kelilingi perabot besar dan berat dengan shrink wrap, bubble wrap, atau beberapa kombinasi dari 3 perkara dan gunakan tape untuk kemaskan lagi balutan tersebut. Ini akan melindungi perabot anda dari calar serta menjaga tangga, dinding, dan pintu agar tidak digores. Anda tidak semestinya membalut perabot kecil. Walau bagaimanapun, semasa anda angkat perabot besar dari satu set tangga, kemungkinan besar anda akan melanggar dinding atau tangga.


Langkah 3- Pakai pakaian lama yang selesa, kasut kaki tertutup, dan sarung tangan. Pakai pakaian yang tidak terlalu ketat atau terlalu longgar dan anda tidak bimbang akan terkoyak atau kotor. Pakai kasut tertutup untuk melindungi kaki dan sarung tangan untuk melindungi tangan anda. Sarung tangan sangat penting semasa anda membawa perabot kayu berat yang dapat memberi anda serpihan.

Langkah 4- Jangan sesekali berusaha membawa perabot berat menaiki tangga sendiri. Sentiasa dapatkan sekurang-kurangnya seorang pembantu untuk menolong anda supaya anda tidak cedera atau merosakkan perabot anda ketika anda cuba melakukannya sendiri. Walaupun anda merancang untuk menggunakan dolly untuk membawa perabot ke tangga, anda tetap memerlukan pembantu untuk melihat anda semasa anda berjalan ke belakang tangga untuk memastikan anda tidak menjatuhkan dolly ke bawah tangga. Sekiranya anda tidak dapat mencari bantuan atau tidak yakin dengan kemampuan anda untuk memindahkan barang berat tertentu, yang terbaik adalah mengupah movers profesional untuk menyelesaikan tugas dengan selamat untuk anda.


Langkah 5- Tentukan sudut apa untuk membawa perabot ke tangga sebelum memindahkannya. Pertimbangkan cara terbaik untuk menaikkan perabot di tangga dan ke mana anda memerlukannya. Perhatikan perkara seperti pintu atau belokan di tangga untuk menentukan sudut mana anda perlu membawa perabot untuk menaiki tangga. Contohnya, pertimbangkan bentuk perabot dan susun atur tangga. Sebagai contoh, jika anda mempunyai sofa berbentuk L dan anda ingin membawanya menaiki tangga dengan pagar, cara terbaik untuk menaikkannya adalah dengan bahagian sofa "L" yang tergantung di atas pagar .

Langkah 6- Ukur dahulu jika anda tidak pasti perabotnya sesuai. Sekiranya ada sesuatu yang sangat sesuai, sebaiknya ukur perabot dan laluannya terlebih dahulu. Sebagai contoh, anda dapat mengukur panjang dan lebar meja rias dan lebar tangga untuk menentukan sama ada anda perlu membawa laci lurus atau ke samping.

CARA ANGKAT PERABOT LEBIH DARI SEORANG

Langkah 1: Letakkan orang paling kuat di bahagian bawah tangga. Orang yang menaiki tangga terakhir akan membawa lebih banyak berat badan. Pilih orang yang paling kuat untuk melakukan kerja ini. Sentiasa pastikan bahawa semua orang merasa selesa dengan jumlah berat dan cengkaman yang ada pada perabot sebelum berusaha membawanya menggunakan tangga. Anda boleh menguji dengan membawanya sedikit di tanah rata terlebih dahulu untuk melihat bagaimana rasanya.


Langkah 2: Dapatkan perabot di tempat yang tinggi jika anda membawanya di hujung atas. Minta orang yang akan berjalan ke belakang menaiki tangga mengambil perabot di bawah tempat tertinggi yang dapat mereka pegang. Teknik ini membantu menjaga perabot yang paling dekat dengan tegak semasa anda membawanya dan memberikan ruang tangga dari jarak jauh.

Langkah 3: Pegang perabot pada titik rendah jika anda berada di hujung bawah. Minta orang yang akan berjalan ke hadapan di seberang perabot memegang perabot pada titik paling rendah yang dapat mereka pegang. Ini akan mengimbangkan berat badan dengan paling berkesan dan memberikan banyak kelonggaran di atas tangga. Jika anda membawa meja menaiki tangga, orang di bawah akan mengambilnya di titik rendah dekat dengan tempat meja duduk di lantai.


Langkah 4: Bengkokkan pada lutut dan angkat dengan kaki semasa mengangkat perabot. angkat dalam keadaan seimbang. Pastikan beban hampir dengan badan anda. ketika mengangkat gerakkan kaki ke hadapan tanpa memusingkan badan. Contohnya, jika anda ingin mengambil sofa berat, tunduk ke bawah hingga anda dapat mengambil sofa, kemudian tekan dengan kaki anda untuk mengangkat sofa dari tanah. Jangan sesekali membengkokkan badan (pada pinggang) ketika mengangkat barang

Langkah 5: Pergi dengan selesa untuk kedua-dua pengangkat semasa anda membawa barang ke tangga. Pastikan setiap orang yang mengangkat perabot tidak terlalu pantas untuk yang lain dengan berkomunikasi semasa anda pergi. Mintalah orang yang berada di atas memimpin dan mengatur langkahnya, kerana mereka adalah orang yang akan mundur dan perlu lebih berhati-hati untuk tidak melakukan perjalanan. Cuba bawa barang sepanjang tangga tanpa rehat jika anda boleh. Sekiranya anda perlu berehat, pastikan anda dapat meletakkan perabot dengan selamat dan menahannya di tempat sehingga tidak tergelincir menuruni tangga atau terlalu sukar untuk mengangkatnya lagi.



Untuk anda ingin mendapatkan perkhidmatan dari AM PRO MOVERS TRANSPORTATION. Anda boleh menghubungi seperti yang di bawah:-


Whatsapp:

Instagram:

Facebook:

Website:



"BENEFICIAL, PREFERRED, TRUSTED"

No comments:

Post a Comment